Sengeremyoma

30 september 2019 - Sengerema, Tanzania

Maandag 30/9

Ons echte werken mag beginnen...

Dus vroeg op voor douche en ontbijt, want daktari Erik wil ons voorstellen bij de overdracht.

Die is desondanks al begonnen en  we schuiven stilletjes aan. Door diverse jonge dokters (of medical officers) wordt verslag gedaan van weekendbeloop op de verschillende afdelingen. De meeste patiënten van de IC kunnen wat zuster Marie-José betreft naar de “gewone” afdeling en die is dan klaar (lees leeg) voor eventuele opvang van operatie-patiënten...

Zoals gezegd worden we 1 voor 1 voorgesteld door Erik en gaan we nog even terug naar ons verblijf om de spullen te halen.

Voor ondergetekende staat een aantal operaties gepland, samen met Dr Harusha, een vriendelijke collega-gynaecoloog. We starten met een baarmoederverwijdering en onze 1e ingreep is al klaar voordat Ton, Joost, Monique en Jan hun operatie kunnen opstarten.

Dan volgt een jonge vrouw met “mogelijk een vergrote eierstok, maar misschien ook een baarmoeder met vleesbomen.

Op tafel zie ik een buik met een zwelling waardoor haar onderbuik bol gaat staan en het kan haast niet anders dan dat dat veroorzaakt wordt door een vergrote eierstok. De vleesbomen zijn ook aanwezig en samen met Harusha besluit ik de baarmoeder inderdaad ook weg te halen.

Inmiddels is de andere operatiekamer ook met hun 2e ingreep gestart, een jongetje van 14 wiens tijdelijk stoma mag worden opgeheven.

De tijd vliegt voorbij en eigenlijk is het serieuze werk een vrolijke boel. Precies wat ik ervan gehoord had en uiteraard op gehoopt had! Mooi om te zien en merken hoe iedereen z’n best doet om het goed te doen, zich aanpast aan de dokters uit Nederland, maar toch op Tanzaniaanse wijze en terloops ook nog tips geeft hoe sommige dingen in Swahili te vragen en zeggen. Ik ben niet zo’ n snelle leerling (meer? Haha ) maar doe zeker ook mijn best!

Als ik Harusha (een deel van) mijn spullen laat zien is hij zo blij als een kind! Vooral de verzameling “verzakkings-ringen” valt goed; hij zegt dat hij nu de enige gynaecoloog in de wijde omtrek is met pessaria. Geweldig om zoveel enthousiasme hierover te horen; dank aan iedereen in het Slingeland die heeft geholpen dit mogelijk te maken!

Ondertussen heeft Erik met Jiska en Rian een selectie gemaakt van de op de polikliniek te beoordelen patiënten en een behoorlijk vol programma voor de komende weken.

Dus we blijven lekker bezig!!

Maar we blijven ook bloggen!

Groeten

WJ

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ans Bartels:
    30 september 2019
    Wat mooi om te lezen, wat zijn jullie toch toppers.
  2. Pa en Ma van Engelenburg:
    30 september 2019
    Het enthousiasme straalt er af bij jullie Mooi om die vrolijke gezichten te zien Heel veel succes nog
  3. Petrina:
    Mooi begin Walt!!
  4. Margreet:
    1 oktober 2019
    Wat leuk om te lezen! Veel succes en veel plezier daar in Sengerema!
  5. Bianca Bosman:
    1 oktober 2019
    Mooi verhaal WJ, ga zo door! Veel plezier nog allemaal.
  6. Anne Marie:
    1 oktober 2019
    Geweldig om daar te kunnen werken WJ. Thnx voor je verhaal. Veel plezier daar.
  7. Karin Jansen-Schilderinck:
    1 oktober 2019
    Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ik kijk uit naar de volgende blog
  8. Susan:
    2 oktober 2019
    Black box krijgt een extra dimensie ...😜
  9. Ans:
    4 oktober 2019
    Leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen WJ.