Instrumenten

1 oktober 2019 - Sengerema, Tanzania

Vandaag mag ik het verhaal schrijven. Deze begint eigenlijk al gisteravond. Er komen achter elkaar 2 spoedoproepen. Zo staan we in no time met zijn allen op de OK. Walter Jac voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en wij helaas nabloeding van de patient van de schildklier met maar 1 zuigerij die het nauwelijks doet.

We beginnen de morgen met het bezoeken van de patienten van gisteren. De patient van de nabloeding blijft zorgelijk. Alle andere zien er goed uit. Dat is mooi om te zien  We zien ook nog de patienten die vandaag worden geopereerd.

Op naarde Ok. We hebben er zin in. Ik ook. Veel komt overeen met toen ik begon met mijn opleiding tot ok- asisstente en ik merk dat ik het leuk vind . De schorten en het afdekmateriaal zijn van stof. Alleen zitten er vaak gaten in., vaak hersteld. De schorten zijn van achteren open en dus aan achterzijde niet steriel. Niet de luxe wikkelschorten zoals wij die kennen.  Dan de instrumentensets. Wij hebben keurige sets waarin de instrumenten netjes gesorteerd in de set liggen in even aantallen. En keurig op lengte gesorteerd. Dat wil zeggen  bij korte pincetten hoort een korte schaar ect. Hier krijg je een set dat een soirt verzanelbak is van allerlei instrumenten door elkaar. Je zoekt daar de instrumenten uit die je denkt nodig te hebben  en legt deze op je overzet tafel klaar. Het kan zijn dat je keuze beperkt wordt door enorme lange pnceten met heel kote schaartjes en klemmen net zo. Maar alles is er en zo kan je de operatie ook doen.  Er is geen   "gezeur"  van wat geef je me nu. Je zorgt dat alle niet gebruikte instrment schoon blijven op je bijzetctafel. Dat scheelt weer werk          Gazen krijg je niet steriel in bundeltjes van 10 per verpakking maar zitten in steriele containers en worden met een korentang eruit gepakt en op je bijzettsfel gelegd. Onze disposbel diahermieplaat wordt net zo lang gebruikt tot het niet meer plakt. En zo kan je eindeloos doirgaan. Maar voor hier heel effectief.  En daar gaat het om.

Vandaag weer een schildklier verwijderd die wat langer duurde aan gedacht. Hierna opheffen van een stoma na Hartman procedure. Er waren veel verklevingen Instrmentenen het was al donker voor we huiswaarts keerden. Onderweg zagen we nog een moeder mer 2 babytjes in rode kerstpakjes. Heel grappig. Thuis gekomen had Jiska nog voor een verrassing gezorgd. Patatjes!!!

1. Sandra hendriks:
    2 oktober 2019
    Wat leuk om de verhalen te lezen! Veel succes allemaal nog!
  2. Ans Bartels:
    2 oktober 2019
    Wat een mooie verhalen om te lezen. Allemaal nog veel succes!
  3. Susan:
    2 oktober 2019
    Blijken die dokters ineens heel flexibel te zijn... 😄
    En zo blijkt maar weer dat een goed team het halve werk is. Veel succes & plezier nog samen